miércoles, julio 27, 2005

Esclerosis Múltiple


Bones gent!
Bé, a una amiga, li han diacnosticat Esclerosis Múltiple (EM). Suposo que a vosaltres això us donarà igual, o encara pitjor, la majoria estareu pensant: què és l'EM? Doncs bé, a mi quan m'ho van dir, vaig pensar el mateix, així que vaig estar informant-me.

L'EM és una enfermetat que afecta al sistema nerviós central, que és el que està compost pel cerbell i la medul·la. Protegint i embolcallant les fibres nervioses es troba un material compost de proteïnes i grases que es diu mielina i que facilita la conducció dels impulsos nerviosos através de les fibres nervioses.
A l'EM la mielina es perd o es lesiona en múltiples àrees deixant, en ocasions cicatrius. Aquestes àrees s'anomenen plaques de desmielització. Si la mielina es lesiona o destrueix, la habilitat dels nervis per conduir impulsos eléctrics desde i cap al cervell queda interromput i és llavors quan apareixen símptomes.
Els símptomes depenen de les àrees afectades i també de les persones. Varien en gravetat i duració. Els símptomes més corrents són: visió doble, fatiga, debilitat, formigueig, poca coordinació, temblor, rigidesa muscular, transtorns a la parla i problemes urinaris. Normalment s'experimenta més d'un símptoma però no totes les persones experimenten TOTS els símptomes existents, ni molt menys.
L'EM NO és contagiosa, hereditaria ni mortal. Però és una enfermetat crónica a la que encara no se li ha trobat cura... però si es pot tractar. El pitjor d'aquesta malaltia és que es sol donar en persones d'entre 20 i 40 anys, gent que està en plena vida i per als quals és un gran cop saber que tenen EM.

El més important, però, és que s'ha de dir SI a viure, i NO a deixar-se viure per l'enfermetat. En aquests casos és molt important el recolzament i l'amor de la familia i els amics i sobretot una actitud molt positiva:

Potser ara no es té la cura, però qui sap si en pocs anys pot trobar-se?


NO ES RENDEIXIN!

Laia


Free Web Site Counter